“Ni en la història, ni en cap altra ciència les causes es pressuposen, es busquen”
Marc Bloch


dijous, 13 de gener del 2011

D'EDUCACIÓ A ENSENYAMENT. NOUS AIRES I VELLES PRÀCTIQUES...?


La conselleria d'Ensenyament dirigida per Irene Rigau té moltes coses per fer en una conselleria que demana a crits una direcció forta que acabi amb el desordre intern que existeix en àmbits tant importants com el de la provisió de personal docent de les escoles i els instituts públics de Catalunya.
No sembla pas que el canvi hagi de venir donat pels professionals de l'escola concertada però només el temps podrà jutjar les polítiques de la conselleria. A dia d'avui els reptes són molts i ens cal saber si la voluntat és d'afrontar-los o bé es caurà en el conformisme de deixar les coses tal i com estan, malament, per anar fent tot trampejant els obstacles a mesura que ens hi apropem. 

El sistema de provisió de personal docent interí de l'Educació pública primària i secundària.

Avui, aquesta estructura s'assembla més a un joc de circ que a un model seriós per cobrir les baixes que es produeixen en el sistema educatiu català. Tres dies per setmana els postulants juguen les seves oportunitats en la selecció de vacants que elabora cada delegació territorial d'ensenyament. Durant una hora del matí els candidats són cridats a manifestar el seu acord amb l'assignació que reben. Si no responen amb 59 minuts la seva plaça cau i queda buida durant 48 hores. El temps que empra la conselleria per refer l'oferta a un altre candidat. Si aquest model vol resultar eficaç i agilitzar les substitucions com s'explica que calguin dos dies d'espera per gestionar l'assignació d'un nou candidat quan ben sovint el primer elegit s'ha vist incapacitat per reaccionar a temps. La conselleria creu seriosament que tots els inscrits a la borsa de treball tenen a disposició els dilluns, dimecres i divendres de 12 a 1 per saber si han estat escollits per una substitució ? Es pensen realment que la gent està assentada al sofà esperant el missatge del departament? Els interins tenen una vida, és més, han de viure com la resta de mortals i no poden dependre del capritx d'uns funcionaris i d'un ordre organitzatiu immoral. 
Quants casos hi ha de personal de la borsa de treball que ha estat anys inscrit en unes llistes ? L'ordre no existeix, preval el desordre en tots els sentits. Ben poc faria falta per adonar-se'n. Potser girant el cap vers el nord i no pas massa lluny. A França, per exemple, on hi ha professors amb plaça fixa i les oposicions guanyades que estan en disposició de cobrir les baixes que es produeixin durant l'any. Per tant, tenen la mateixa preparació i les mateixes aptituds que un professor titular. Costaria tant fer una previsió de baixes i programar la oposició per a X professors??? Costaria tant igualar les oportunitats d'accés a una plaça de professor entre els candidats amb hores d'interinatge i els que no en tenen. L'experiència no pot ser un criteri per fer prevaldre uns candidats per damunt dels altres perquè la única cosa que s'està fent és seleccionar els que més temps porten a la borsa d'interins i no pas els millors. Si aquest govern vol el govern dels millors, perquè no hauria de voler també els millors mestres i els millors professors? 

Per ara, seguint ancorats en els temes més superficials, com la setmana blanca. Una opció estesa a molts països d’Europa i que no ha comportat cap trasbals. El resultat no és altre que repartir millor els dies festius dels alumnes. El debat sobre la necessitat de portar a activitats extraescolars els alumnes durant aquesta setmana és totalment fals perquè la setmana de setembre que substitueix no estava coberta per les activitats d’estiu que només comprenen els mesos de juliol i agost. En qualsevol cas, l’existència o no d’aquesta setmana no ha de cobrir els problemes reals del departament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada